‘Bedrijven hoeven niet failliet te gaan’

Drijvende kracht achter Bedrijfweergezondplan is Ronald Bakker, directeur van Bakker & Partners, administratie- en belastingzaken. Bakker & Partners is een actief administratie- en belastingadvieskantoor dat zich richt op het midden- en kleinbedrijf.

Waarom het Bedrijfweergezondplan?

“In 2010 en 2011 kregen wij als kantoor te maken met een paar klanten die door de crisis in zwaar weer terecht waren gekomen. Vooral de eerste opdracht was direct vrij zwaar. Het bedrijf moest surseance van betaling aanvragen en was bijna failliet. Wij hebben dat toen weten om te buigen naar een succesvolle doorstart van de onderneming. Dat heeft mij wel geïntrigeerd. In de eerste plaats vond ik het erg interessant en leuk om te doen. Maar in de tweede plaats zag ik dat er maar weinig hulp is voor bedrijven in probleemsituaties. Vorig jaar zijn er ruim 12000 bedrijven failliet gegaan. Veel faillissementen worden naar mijn idee veroorzaakt door een stukje mismanagement in de laatste fase. Bedrijfweergezondplan helpt bedrijven echt. Mijn ervaring is dat gemiddeld één op de vier faillissementen kan worden voorkomen.”

Voor wie is het Bedrijfweergezondplan geschikt?

“Feitelijk voor iedereen. Wel wil ik daaraan toevoegen dat ik mij richt op de onderneming en niet op hulp aan de ondernemer zelf. Dat komt omdat de ondernemer als natuurlijke persoon terug kan vallen op de wettelijke schuldsanering.”

Hoe groot is de kans op een succesvolle doorstart?

“Ik heb inmiddels ruim drie jaar ervaring. En in deze drie jaar heb ik zo’n veertig bedrijven geholpen en ze zijn allemaal nog steeds actief. Dus ik heb een 100 procent score. Daar moet ik overigens wel als kanttekening bij plaatsen, dat op het moment dat ik zelf zie dat de kans op succes heel klein is, ik dat ook in het eerste gesprek tegen de opdrachtgever zeg. En ja, ik heb in de afgelopen drie jaar ook tegen ondernemers moeten zeggen dat het geen haalbare kaart is en dat zij hun faillissement moeten aanvragen. Dat is allesbehalve een plezierige boodschap.”

Speelt het moment waarop een ondernemer aanklopt nog een rol?

“Absoluut. Ik ben bijvoorbeeld bezig met een bedrijf en dat had geen week langer moeten duren. Ik voer nu gesprekken met de advocaat van de verhuurder van het pand waar de onderneming in zit en met de bank. En het gaat waarschijnlijk lukken. Maar wat je ziet is dat een ondernemer vaak te laat aan de bel trekt. Het zal duidelijk zijn dat de kans op succes groter is als de wijzer van de klok op half twaalf staat dan dat hij twee minuten voor twaalf aangeeft.

Het Bedrijfweergezondplan richt zich ook op administratie- en belastingadvieskantoren. Waarom?

“Heel simpel, omdat zij ook klanten zullen hebben die in financiële nood zitten. Ik weet uit ervaring dat het heel veel tijd, energie maar vooral ook kennis vereist om deze klanten te helpen. Dus ik kan als partner van de administratie- en belastingadvieskantoren deze bedrijven weer gezond maken. Daar zijn de administratie- en belastingadvieskantoren zelf ook bij gebaat. Het is een win-win situatie.”

Gaat Bedrijfweergezondplan er niet met hun klanten vandoor?

“Nee, natuurlijk niet. Ik kan mij wel voorstellen dat er enige drempelvrees is. Maar ik ben er echt niet op uit om klanten voor andere werkzaamheden te werven. We houden het administratie- of belastingadvieskantoor nauwgezet over de voortgang op de hoogte. En indien gewenst ondertekenen wij een concurrentiebeding. In de praktijk zie ik dat klanten blij zijn dat hun administratiekantoor of belastingconsulent onze hulp heeft ingeroepen.”

“Eén op de vier faillissementen
is te voorkomen”
Bezoek onze locatie